Finsk rap är brända CD-skivor och ug-partyn, en liten skivaffär på Urho Kekkonens gata. Finsk rap är guldskivor, slutsålda spelningar, en tag på ett eldskåp. Finsk rap är länge underground. Nuförtiden hör rappen till den mest populära musiken i Finland.

Den temporära utställningen berättar historien om finsk rapmusik, från marginalen till mainstream, från hobby till yrke, från knappförsäljning till miljonaffär.

Musikmuseet Fames utställning JOU! — 40 år av finsk rap berättar om olika faser i finsk rap genom historiska föremål samt ljud- och videomaterial. Utställningsutrymmet andas DIY – Do It Yourself-kultur – det är en sorts kombination av backstage på en konsertplats, hemmastudio och övningslokal. Utställningen belyser hur hip-hop kom till Finland i form av breakdance, hip-hop jams, samt graffiti, och spreds senare under 1990-2000-talet för att bli en bredare gemensam musikkultur för hela Finland. Finsk rap har utvecklats som musikstil fram till idag genom att växla mellan mainstream, modetrender och popularitet, och alternativkultur samt marginalmusik.

Utställningen är skriven av den erfarna finska hip-hop-artisten Karri “Paleface” Miettinen och den grafiska designen är gjord av Jani Tolin, som också har varit aktiv inom scenen.