EMYA – European Museum of the Year Award 2022 – Musiikkimuseo Fame ainoana suomalaisena museona finaalissa

Musiikkimuseo Famelle on myönnetty sertifikaatti valinnasta EMYA – Vuoden eurooppalainen museo 2022 -kilpailun finaaliin ainoana suomalaisena museona. Sertifikaatissa todetaan, että EMYA:n tuomaristo oli valinnut Musiikkimuseo Famen ehdolle sen merkittävästä saavutuksesta museon julkisen laadun nostamisessa.

Tartossa, Virossa, järjestetty konferenssi pidettiin 4.-.7.5.2022. EMYA-sertifikaatin ja -tunnustuksen vastaanottivat Tartossa Musiikkimuseo Famen hallituksen puheenjohtaja Mikko Vanni ja museojohtaja Olli Ilmolahti.

European Museum of the Year Award -palkinnon, jota on myös “museoalan Oscariksi” kutsuttu, jakaa vuosittain EMF – Euroopan Museofoorumi. EMF on Euroopan neuvoston alainen riippumaton museo-organisaatio ja se on perustettu vuonna 1997. Vuoden eurooppalaiseksi museoksi vuonna 2022 valittiin Museum of the Mind Alankomaista.

Tänä vuonna EMYA-konferenssin pääteemana oli ”Museums Addressing Local and Global Issues in and with Their Communities”. EMYA:n tuomaristo totesi palkinnon myöntämisperusteissa, että tämän vuoden voittajan, Museum of the Mindin “henkilökohtaiset ja kollektiiviset tarinat, jotka liittyvät leimautuneisiin ja yhteiskunnasta syrjäytyneisiin ihmisiin on ennen kaikkea sosiaalinen projekti, joka erottuu innovatiivisesti ja tutkii ihmismielen luonnetta ainutlaatuisella tavalla. Näyttely auttaa löytämään uusia vastauksia ihmisen tilasta ja viljelemään uusia toivon siemeniä paremmasta ihmisyydestä sekä esittelee museoiden voimaa yhteisöissä ja yhteiskunnassa”Kaiken kaikkiaan finalisteja oli yhteensä 60 eri museota.

Musiikkimuseo Fame onnittelee Museum of the Mindia valinnasta vuoden eurooppalaiseksi museoksi 2022! Olemme ylpeitä siitä, että Musiikkimuseo Fame oli valittu huipputasoisen kilpailun finaaliin ainoana suomalaisena museona.