ISKELMÄN EVOLUUTIO ELASTISEN, ERININ, KAIJA KOON JA JUHA TAPION KOKEMANA

Musiikkimuseo Fame esittelee uuden vaihtuvan näyttelynsä perjantaina 14. helmikuuta nimellä Iskelmän evoluutio – Asfalttiviidakosta ikuiseen vappuun. Helsingin Pasilassa kauppakeskus Triplassa neljä kuukautta toimineessa suomalaisen musiikin museossa on jo ehtinyt vierailla yli 30 000 kävijää.

Nyt musiikin ystäviä houkutellaan nykyaikaisella teknologialla ryyditettyyn elämysmuseoon Iskelmä-radion 20-vuotisjuhlanäyttelyllä keulakuvinaan Elastinen, Erin, Kaija Koo ja Juha Tapio. Artistinelikko kertoo museon videoseinillä näkemyksiään 2000-luvun iskelmämusiikin muutoksista. Näyttely on avoinna joka päivä toukokuun alkuun saakka.

Vuoden positiivisimmaksi suomalaiseksi 2013 valittu Elastinen alias Kimmo Laiho, 38, kuuluu niihin rapin pioneereihin, jotka ovat venyttäneet ennakkoluulottomasti hip hop -kulttuurin rajapintoja jo vuosituhannen vaihteessa. Rap on sittemmin avautunut koko kansan musiikiksi ja jopa 2020-luvun iskelmäksi.

Erin (Anttila, o.s. Koivisto), 42, tuli jo 1990 luvun lopulla tunnetuksi Nylon Beat -pop-duossa ennen monipuolista soolouraansa, jonka ehdottomia kohokohtia ovat artistin mielestä Iskelmäfestivaalit. Erin sanoo nauttivansa vuorovaikutuksesta suuren yleisön kanssa – siitä kuinka festarivieraat laulavat mukana ja osoittavat rakastavansa musiikkia.

Kaija Koo (Kokkola), 57, nousi 1990-luvun suosituimmaksi naisartistiksi murtamalla iskelmän raja-aitoja niin sanoitusten kuin tuotannonkin osalta. Hän muistelee pohtineensa vuoden 1993 hitin ”Hanat aukeaa” sanoituksen kohtaa ”se on niin pirun vaikeaa”, että oliko se liikaa – eihän nainen voi sanoa sellaista.

Juha Tapio, 46, kertoo oivaltaneensa uransa alkutaipaleella 2000-luvulle tultaessa, että suomenkielisessä musiikissa sanoitukset ovat ratkaisevassa roolissa. Iskelmä Gaalan historian palkituin artisti paljastaa halunneensa jo tuolloin ottaa vastuuta siitä, mitä lauluillaan viestittää.

”VALOVOIMAISET TÄHDET LEGENDOJEN NAAPURISSA”

Iskelmän ohjelmajohtajana radiokanavan alusta saakka toiminut Ari Ojala hehkuu tyytyväisyyttä esitellessään artistivalintojen ideaa ja juhlanäyttelyn estradia Pasilan Triplassa.

”Elastinen, Erin, Kaija Koo ja Juha Tapio ovat kulkeneet Iskelmän matkassa koko sen 20-vuotisen historian ajan edustaen eri tyylilajeja ja ikäkerroksia kivuten kukin iskelmämusiikin terävimpään kärkeen. Videoseinillä esiteltävien tähtiartistien näkemyksillä suomalaisen viihdemusiikin evoluutiossa on historiallista painoarvoa.”

”Lokakuussa ovensa avannut Musiikkimuseo Fame ilmestyi kuin lahjana taivaalta tarjoten näyttelyllemme arvokkaimmat mahdolliset puitteet. Naapurihuoneessa esitellään Suomen musiikin kunniagalleriaan ensimmäisenä valitut 14 legendaa ja meidän valovoimaiset tähtemme täydentävät upeasti kokonaisuutta”, kiittelee ohjelmajohtaja Ojala.

TEKNOLOGIAA, MUISTOJA JA MAKUELÄMYKSIÄ

Juhlanäyttelyn ohella Musiikkimuseo Fame tarjoaa monimuotoisen mahdollisuuden sukeltaa suomalaisen musiikin historiaan modernin teknologian saattelemana. Uusia musiikillisia kokemuksia voi hakea muun muassa virtuaalikaraokesta sekä akustisesti ainutlaatuisesta studiosta ja museokaupasta löytyy halutessa jotain muistoksi käynnistä.

Museokierrokseen voi myös yhdistää seikkailun museoravintolan suomalaisessa makumaailmassa, jonka ruokalistaan on haettu ideoita artistien tarinoista ja makumieltymyksistä. Ravintola Fame soveltuu myös erilaisten kokousten, illanviettojen ja yksityistilaisuuksien järjestämiseen erikoisuutena mm. teemoitetut sormisyötävät aiheina iskelmä, heavy, klassinen tai bäkkäri. Musiikkiaiheiset lahjat löytyvät Fame Shopista ja verkkokaupasta.

Juha Tapion kuva Ville Juurikkala