Maija Vilkkumaa valittu Suomen musiikin kunniagalleriaan 2024

Kolmas nimi julki tämän vuoden uusista kunniagalleriajäsenistä

Suomen musiikin kunniagalleria karttuu jälleen uusilla jäsenillä. Meillä on ilo ja kunnia julkistaa Maija Vilkkumaan olevan yksi uusista jäsenistä.

Vilkkumaa on lukuisia suomirock-hittejä tehnyt laulaja-lauluntekijä, joka oli nostamassa naisrokkareita suomalaisen populaarimusiikin eturiviin vuosituhannen vaihteessa. Musiikkiinsa ennakkoluulottomasti muun muassa iskelmän elementtejä soveltava lauluntekijä on tuonut kotimaiseen rock- ja pop-musiikkiin omanlaisensa saundin.

Kitararock, tarinalliset sanoitukset sekä melodiset ja tarttuvat kertosäkeet liittyvät vahvasti Vilkkumaan musiikkiin. Todellinen läpimurto ja koko kansan suosio varmistuivat Teosto-palkinnon saaneella Ei-levyllä. Maija Vilkkumaasta tuli Suomen eturivin laulaja-lauluntekijä, jonka kynästä syntyi monia ikivihreitä.

Jäsenvalintojen takana Suomen musiikkiorganisaatioista koostuva valintakomitea

Valinnat Suomen musiikin kunniagallerian jäsenistä tekee valintakomitea, jossa edustettuina ovat Suomen eri musiikkialan organisaatiot, kuten Teosto, Muusikkojen liitto, Sibelius-Akatemia ja Gramex.

Suomen musiikin kunniagalleriaan valitut jäsenet edustavat oman alansa huippuja laajasti eri musiikin lajeista. Mukaan mahtuu niin iskelmätähtiä, taidemusiikin säveltäjiä, metallibändejä kuin sanoittajamestareita. Voit tutustua jo valittuihin jäseniin tarkemmin osoitteessa musiikkimuseofame.fi/kunniagalleria.

Kunniagalleriaan valitut esillä Musiikkimuseo Famen päänäyttelyssä

Musiikkimuseo Fame esittelee vuosittain uudistuvassa päänäyttelyssään aina Suomen musiikin kunniagalleriaan uusimpina valitut musiikin legendat. Maija Vilkkumaa nähdään Fameen 15.3.2024 avautuvassa näyttelyssä yhdessä muiden pian julkistettavien nimien kanssa. Toistaiseksi uusista jäsenistä on julkistettu myös perinteikäs kuoro Ylioppilaskunnan Laulajat sekä säveltäjä Magnus Lindberg.

Musiikkimuseo Fame onnittelee Maija Vilkkumaata valinnasta Suomen musiikin kunniagalleriaan!

Maija Vilkkumaan kuva: Lehtikuva/Ville Myllynen