Maria Kalaniemi valittu Suomen musiikin kunniagalleriaan 2024

Neljäs nimi julki tämän vuoden uusista kunniagalleriajäsenistä

Suomen musiikin kunniagalleria karttuu jälleen uusilla jäsenillä. Meillä on ilo ja kunnia julkistaa Maria Kalaniemen olevan yksi uusista jäsenistä. Kalaniemi vastaanotti kunnian tänään juhlakonsertissaan Sellosalissa.

Paljon musiikkia julkaissut taiteilijaprofessori ja musiikin tohtori Maria Kalaniemi aloitti harmonikan soiton lapsena ja kiinnostui jo silloin kansanmusiikista. Kalaniemellä on suuri vaikutus maamme kansanmusiikkiin pedagogina – hän on myös yksi harvoista harmonikalle säveltävistä musiikintekijöistä.

Kansanmusiikin opinnot ovat tuoneet Kalaniemen musiikkiin laaja-alaisuutta ja hänen tuotannossaan kuullaan vaikutteita monesta suunnasta. Hän on soittanut useissa yhtyeissä ja tehnyt yhteistyötä myös suuren yleisön suosikkien kanssa. Maria Kalaniemen soittoa on kuvattu lyyriseksi ja virtuoosiseksi.

Jäsenvalintojen takana Suomen musiikkiorganisaatioista koostuva valintakomitea

Valinnat Suomen musiikin kunniagallerian jäsenistä tekee valintakomitea, jossa edustettuina ovat Suomen eri musiikkialan organisaatiot, kuten Teosto, Muusikkojen liitto, Sibelius-Akatemia ja Gramex.

Suomen musiikin kunniagalleriaan valitut jäsenet edustavat oman alansa huippuja laajasti eri musiikin lajeista. Mukaan mahtuu niin iskelmätähtiä, taidemusiikin säveltäjiä, metallibändejä kuin sanoittajamestareita. Voit tutustua jo valittuihin jäseniin tarkemmin osoitteessa musiikkimuseofame.fi/kunniagalleria.

Kunniagalleriaan valitut esillä Musiikkimuseo Famen päänäyttelyssä

Musiikkimuseo Fame esittelee vuosittain uudistuvassa päänäyttelyssään aina Suomen musiikin kunniagalleriaan uusimpina valitut musiikin legendat. Maria Kalaniemi nähdään Fameen 15.3.2024 avautuvassa näyttelyssä yhdessä muiden uusien nimien kanssa. Toistaiseksi uusista jäsenistä on julkistettu myös perinteikäs kuoro Ylioppilaskunnan Laulajat, säveltäjä Magnus Lindberg ja muusikko Maija Vilkkumaa.

Musiikkimuseo Fame onnittelee Maria Kalaniemeä valinnasta Suomen musiikin kunniagalleriaan!

Maria Kalaniemen kuva: Pentti Hokkanen