Musiikkimuseo Fame on sulkenut ovensa

Olemme tilanteessa, jossa emme pysty jatkamaan museon toimintaa. Musiikkimuseo Famen taustayhtiö on haettu konkurssiin ja museon toiminta ajetaan alas. Tilanne on valitettava, mutta toivomme, että Famen aloittama työ Suomen musiikkiperinnön säilyttämiseksi jatkuu.

Kiitämme sydämellisesti kaikkia asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja tukijoitamme – teidän apunne on ollut arvokasta tässä hankkeessa. Nyt realisoituneesta raskaasta konkurssipäätöksestä huolimatta me onnistuimme yhdessä luomaan kaikkien eri tyylilajien yhteisen Suomen musiikin museon, jonka konsepti on kansainvälisestikin ainutlaatuinen.

Erityisesti haluamme kiittää lukuisia artisteja, musiikkialan järjestöjä ja organisaatioita, joiden kanssa meillä on ollut kunnia tehdä yhteistyötä. Iloitsemme siitä, että museossa nähtiin vuosien aikana laaja kattaus kotimaista musiikkia lukuisista musiikin lajeista.

Fame on ehtinyt taltioida merkittävän määrän arvokasta digitaalista kulttuuriperintöä digitaalisesti. Aloitimme myös musiikkiin keskittyvän esinekokoelman, joka on siirretty yhteistyösopimuksen mukaisesti Suomen kansallismuseon hallintaan. Suomen musiikin kunniagalleria on niin ikään ehtinyt jo konkreettisesti vaalia yhteensä 52 eri artistin, muusikon, yhtyeen, orkesterin, kuoron, säveltäjän, sanoittajan ja taustavaikuttajan elämäntyötä esittelemällä suurelle yleisölle heidän saavutuksiaan ja merkitystään suomalaiselle kulttuurille sekä kansalliselle identiteetille.

Toivomme hartaasti, että yhdeksän vuotta sitten suunnittelupöydältä alkaneelle ja kaikkien kanssa yhdessä tähän asti jatkuneelle arvokkaalle työlle, löytyy tavalla tai toisella jatkoa.

Haikein sävelin,

Musiikkimuseo Famen henkilökunta