Musiikkimuseon uusi logo julkaistiin postuumisti tänään

Muusiikkimuseo Famen logon on suunnitellut postuumisti akateemikko, taidemaalari Sam Vanni

Tiedotustilaisuudessa torstaina, 19.9.2019, vajaat kuukausi ennen Musiikkimuseo Famen avajaisia, paljastettiin myös Musiikkimuseon uusi logo, jonka visuaalisena elementtinä on suomalaisen abstraktin taiteen uranuurtajan, akateemikko, taidemaalari Sam Vannin (1908-1992) teos vuodelta 1981.

Sam Vannin varhaisissa töissä jo 1930-luvulla oli omaperäistä ilmaisua.

Vuonna 1952 Vanni maalasi sarjan non-figuratiivisia töitä. Ranskalaisen taiteen näyttely “Clear Form” Helsingissä antoi sysäyksen non-figuratiivisille maalauksille. Kehitys huipentui 1950-luvun lopulla Helsingin kaupungin työväenopiston ala-aulan maalauskilpailuun, jonka Vanni voitti. Teos Contrapunctus – Kaaoksesta järjestykseen on yhä nähtävillä Helsinginkadun työväenopiston aulassa. Tämä oli ensimmäinen abstrakti julkisen kilpailun voittanut teos Suomessa – aikana, jolloin abstrakti taide herätti vielä paljon vastustusta.

Sam Vanni palkittiin vuonna 1958 Pro Finlandia -mitalilla. Hänet kutsuttiin Suomen Akatemian jäseneksi vuonna 1962 ja Euroopan Akatemian jäseneksi vuonna 1984.

Sam Vanni työskenteli aktiivisesti aina 1990-luvun alkuun asti, tehden ennen kaikkea konkretistisia serigrafioita ja maaluksia, sekä puoliabstrakteja muotokuvia.

Finnish Music Hall of Fame Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Vanni, on Sam Vannin poika.

Odotettu kaiken kotimaisen musiikin museoksi tituleerattu Fame avaa ovensa kaupunki- ja elämyskeskus Triplassa Helsingin Pasilassa neljän viikon kuluttua samaan aikaan itse keskuksen avajaisten kanssa, 17.10.2019.

Musiikkimuseo Famen yhteydessä toimii Ravintola Fame sekä myymälä ja verkkokauppa, jossa on saatavilla Musiikkimuseo Famen tuotteita, suomalaista käsityötä ja suomalaisia tuotteita, lahja- ja matkamuistoja sekä design -tuotteita. Tervetuloa nauttimaan ravintolan puhtaista suomalaisista mauista sekä vierailemaan Fame Shopissa, Triplassa tai Famen verkkokaupassa. Verkkokauppa avataan 17.10.2019.

Lähde: Wikipedia, Mikko Vanni; teksti Olli Ilmolahti