Suomen musiikin kunniagallerian uudet jäsenet valittu

Musiikkimuseo Famen sydän ja päänäyttely on vuosittain vaihtuva vuonna 2018 perustettu Suomen musiikin kunniagalleria, jonka ensimmäiset 14 legendaa esiteltiin museossa viime vuonna. Kunniagalleria on vuosittain täydentyvä näyttely, joka esittelee kotimaisen musiikin suurimmat sankarit ja on kansainvälisesti ainutlaatuinen ylirajaisuudessaan; mukaan pääsevät kaikkien musiikinlajien huiput. Tänä vuonna mukaan on valittu yhdeksän kunnianarvoista säveltäjää, muusikkoa ja musiikintekijää: Apocalyptica, Danny, Einojuhani Rautavaara, Harmony Sisters, Juha ”Junnu” Vainio, Karita Mattila, Laila Kinnunen, Martti Talvela ja Värttinä. Näyttelyn toteuttamisen mahdollisti Jenny ja Antti Wihurin rahastolta saamamme apuraha.

Uudessa monipuolisessa näyttelyssä pääset tutustumaan Kunniagalleriaan valittuihin jäseniin ja ymmärtämään heidän merkitystään Suomen musiikille. Kutsumme kävijämme muun muassa kelkettelemään – laulamaan Värttinän kanssa, soittamaan Apocalyptican sellolla ja astumaan sisään Junnu Vainion maailmaan. Suuri osa esineistöstä on ensimmäistä kertaa yleisön nähtävissä, esimerkkeinä Dannyn legendaariset esiintymisasut, Harmony Sistersin itse keräämä muistoalbumi 1930-luvulta sekä Karita Mattilan itse suunnittelema iltapuku. Voit luonnollisesti kuunnella näyttelyssä myös runsaasti musiikkia mukaan valituilta musiikintekijöiltä, muusikoilta ja säveltäjiltä.