MUSIIKIMUSEO FAME TARJOAA SOIVIA MUISTOJA JA VIRTUAALIELÄMYKSIÄ

Suomen musiikin historiaa nykypäivän teknologian keinoin esittelevä Musiikkimuseo Fame avautui Pasilassa Helsinkiin torstaina 17.10. osana uutta kauppakeskusta Mall of Triplaa. Uudenlaisen museokonseptin audiovisuaaliset ja virtuaaliset esitykset tarjoavat vuorovaikutteisia elämyksiä monipuolisen musiikin parissa.

Suomen musiikin kunniagalleriaan valittujen legendojen esittely muodostaa keskeisen osan Musiikkimuseon pysyvää näyttelyä, joka myös uudistuu vuosittain uusien gallerian jäsenten nimitysten myötä. Valituilta tähdiltä ja heidän lähipiiriltään on saatu lainaksi monia kiinnostavia esineitä, joista osa on nyt ensimmäistä kertaa julkisesti esillä.

Näyttelyn helmiä ovat muun muassa Reino Helismaan vuonna 1942 hankkima akustinen kitara ja sen lukuisat kotimaisten viihdetähtien nimikirjoitukset sekä Katri Helenan Eurovision laulukilpailujen esiintymisasut vuosilta 1979 ja 1993. Mukana ovat myös kirpputorilta yllättäen löytynyt Dallapén bassorumpu yhtyeen perustamisvuosikymmeneltä 1920-luvulta, Hurriganes-keräilijän aarteita, Toivo Kärjen jäämistöä mukaan lukien työpöytä sekä Juice Leskisen sähkökitarat.

MAAILMAN MITTAKAAVASSA POIKKEUKSELLINEN ÄÄNIMAAILMA

Aalto-yliopiston professori Tapio Lokki ja äänittäjä Enno Mäemets ovat luoneet yhteistyössä Brightin ja Genelecin kanssa maailman mittakaavassakin ainutlaatuisen akustisen toteutuksen, jolla havainnollistetaan erilaisten soittimien ja äänten roolia taidemusiikin sointikuvassa ja harmonis-rytmisessä kudoksessa. Syvälle sointihuumaan -huoneessa on mahdollisuus kuulla sinfoniaorkesterin, kuoron ja sotilassoittokunnan musiikkia sellaisena kuin se soi Musiikkitalon konserttisalissa kapellimestarin paikalla.

Museovierailun yhteydessä on mahdollisuus kokea virtuaalikaraoken avulla tähteys artistin paikalta tunnetuimmilla suomalaisestradeilla suuren yleisön edessä. Tanssistudiossa voi puolestaan heittäytyä musiikin vietäväksi ison näytön äärellä oman valinnan mukaan tuttujen esitanssijoiden innostamana. Monien eri tyylilajien joukossa baletin mallia näyttää tähtitanssija Minna Tervamäki, diskotanssia ikinuori Aira Samulin ja ilmakitaransoittoa lajin Suomen mestari Eero Ojala.

MUSIIKIN OHELLA TARJOLLA MYÖS SUOMALAISTA RUOKAA

Musiikkimuseo Fame on auki joka päivä aamuyhdeksästä iltayhdeksään. Ravintola Fame palvelee lisäksi torstaista lauantaihin klo 23:een asti ja museokaupan verkkosovelluksessa voi tehdä ikimuistoisia hankintoja vuorokauden ympäri.

Ravintola Fame on kauppakeskus Triplan lukuisten ravintoloiden kirjossa ainoa ruokalistaltaan kokonaan kotimainen vaihtoehto. Ideoita on haettu musiikkiartistien mieltymyksistä.

Museoon voi ostaa lippuja ennakkoon osoitteesta lippu.fi. Ennakko-ostoon voi liittää myös lounaan tai kolmen ruokalajin illallisen.

Musiikkimuseo Fame esittelee pysyvässä näyttelyssään Suomen musiikin kunniagalleriaan valitut 14 ensimmäistä legendaa. Galleriaa täydennetään jatkossa vuosittain. Kuva: Ralph Larmann