MUSIIKKI JA KUVATAIDE KOHTAAVAT TÄLLÄ VIIKOLLA AVAUTUVASSA MUSIIKKIMUSEO FAMESSA

Kauppakeskusta Triplassa Helsingin Pasilassa ensi viikolla aukeava Musiikkimuseo Fame tarjoaa uuden ajan teknologialla kuorrutettuja elämyksiä kotimaisesta musii kista – sinfonioista suomirapiin, kansanmusiikista heavy rockiin ainutlaatuista virtuaalikaraokea unohtamatta.

Vuosi sitten perustettu Suomen musiikin kunniagalleria esittelee museossa arvokkaasti 14 valittua legendaa. Kunniagallerian näyttelyssä on mukana myös kaksi ulkomailla asuvaa suomalaista kuvataiteilijaa, jotka kohtasivat pikaisesti valmistellessaan teoksiaan museon avajaisiin.

Lontoosta Brightoniin juuri muuttanut Anni Kruus, 28, ja Lissabonissa jo pitkään vaikuttanut Raija Malka, 60, kunnioittavat taiteellaan kahta kunniagallerian suomalaissankaria.

• Minusta tuli jo 13 vuotiaana Nightwish-fani. Koen olevani etuoikeutettu, kun sain mahdollisuuden tuottaa kunniagalleriaan valitusta suosikkiyhtyeestäni videoinstallaation, Kruus kertoi viimeistellessään teoksensa esillepanoa valmistuvan museon tiloissa.

Kruus ideoi some-kampanjan, jolla hän kokosi valtavan määrän sinfonista metallimusiikkia soittavan Nightwish-yhtyeen fanien palautetta videoinstallaatiotaan Once I had a dream varten. Koskettavassa teoksessa on mukana 80 fania 35 maasta 30 eri kielellä ja kaiken kruunaa yhtyeen keulahahmon Tuomas Holopaisen haastattelu Kiteellä mökkisaaressa, mistä Nightwishin maailmanvalloitus sai alkunsa 1996.

• Pitkäaikaisen yhteistyökumppanini Kaija Saariahon työpöydältä löytyvä kaunis kristallinen prisma on toiminut yhtenä sävellystyön innoittajana. Kun valo kulkee sen läpi, syntyy sateenkaari, spektri. Valkoinen valo hajoaa sadoiksi väreiksi. Samoin Kaijan musiikissa yksi ääni muuttuu ääniavaruudeksi, kuvaili Malka yhdessä valosuunnittelija Jarkko Forsmanin kanssa luomansa Prisma-installaation taustoja.

Prisma on kolmiulotteinen teos, jossa taiteilija Malka hyödyntää samoja tilallisia elementtejä kuin maalauksissaan, mutta värien sijaan lähtökohtana on valkoinen valo – ihme, joka muodostaa prisman ja peilien avulla oman avaruudellisen todellisuuden kuvastaen Saariahon musiikillista ajattelua ja maailmaa.

Musiikkimuseo Fame on täysin uusi museokonsepti, josta löytyy jatkuvasti uutta sisältöä. Vaihtuvien näyttelyiden sarjassa ensimmäisenä esitellään ”Kovaa työtä! Naiset populaarimusiikissa” (17.10.2019-2.2.2020). Näyttelyssä ovat mukana artisteina Saara Aalto, Litku Klemetti, Mira Luoti, Nelli Matula, Vicky Rosti ja Jonna Tervomaa.

Suomalaiset teknologiset innovaatiot muokkaavat museokäynnistä uudenlaisen nostalgisen elämyksen, johon liittyy runsaasti interaktiivisia osioita. Museovieras voi halutessaan muun muassa laulaa, tanssia ja fanittaa. Virtuaalisuus vie kävijän musiikin maailmaan Suomen tunnetuimmille esiintymislavoille ja myös yllätyksellisiin ympäristöihin.

Musiikkimuseo on auki joka päivä aamuyhdeksästä iltayhdeksään ja museon yhteydessä toimiva Ravintola Fame palvelee lisäksi torstai-, perjantai- ja lauantai-iltoina klo 23:een saakka. Museoon voi ostaa lippuja ennakkoon osoitteesta lippu.fi. Myös Museokortti oikeuttaa sisäänpääsyyn.