MUSIIKKIMUSEO FAME AVAUTUU 4,3 MILJOONAN EURON INVESTOINTINA

Kulttuurihistoriallisesti arvokas hanke koota kaiken kotimaisen musiikin historiaa saman katon alle on kuukautta vaille valmis. Kansainvälisessäkin vertailussa poikkeuksellinen Musiikkimuseo Fame avaa ovensa suurelle yleisölle lokakuun 17. päivänä osana samaan aikaan aukeavaa kaupunki- ja elämyskeskus Triplaa Helsingin Pasilassa.

Vain 18 prosenttia projektin 4,3 miljoonan suunnittelu- ja rakennusbudjetista tulee julkiselta sektorilta. Valtio on myöntänyt Musiikkimuseolle 750.000 euron investointiavustuksen. Lisäksi Helsingin kaupunki tukee museohanketta 210.000 euron kehitysavustuksella, josta kolmannes kohdentuu rakentamisvaiheeseen.

Budjetista 47 prosenttia toteutetaan Nordean ja LähiTapiolan rahoituksilla, joiden takauksista vastaavat Euroopan Investointirahasto ja Finnvera sekä oikeudenhaltijakolmikko Custodian Partners, Life Style Invest ja More On Oy. LähiTapiolan rahoitusratkaisussa on hyödynnetty Grannenfeltin asiantuntemusta.

Runsas loppukolmannes eli 35 % hankkeen budjetista koostuu yhteistyökumppaneiden ja osakkaiden panostuksista. Pääyhteistyökumppani L Fashion Groupin ohella teknologiakumppaneista merkittävimmässä roolissa taloudellisesti ovat Bright, Genelec ja Samsung. Oikeudenhaltijat ovat lisäksi investoineet hankkeeseen yli kolmen vuoden työpanoksen.

RAVINTOLA FAME SISÄÄNKÄYNTINÄ SILTABULEVARDILTA

Lisäksi keskeisessä roolissa on museon yhteydessä toimiva Ravintola Fame, jonka taustalla on Kanresta. Museon ravintola terasseineen toimii lasisen julkisivun puolella houkuttimena Itä- ja Länsi-Pasilaa yhdistävän siltabulevardin kulkijoille.

Ravintolassa on tilaa 80 hengelle ja kesäkaudella mittava terassi lisää kapasiteettia 120 paikalla. Ravintolan ohella museon yhteyteen tulee oma myymälä sekä verkkokauppa, joiden tuotteistosta vastaa More On Oy.

Ulkoapäin katsottuna kaksikerroksinen kuparin värinen museorakennus täydentää viherkattoineen pikanttina yksityiskohtana Triplan massiivisten kiinteistöjen harmoniaa. Kauppa- ja elämyskeskuksen sisätilojen suunnalta Fame on integroitu osaksi laajaa palvelukokonaisuutta, jonka ali kulkee raideliikenne valtakunnan kaikkiin kolkkiin. Lentokentältä junamatka Pasilan asemalle kestää vain runsaat 20 minuuttia.

MUSIIKKIMUSEOON MYÖS MUSEOKORTILLA

Suuren suosion saavuttanut Museoliiton perustama Museokortti toimii myös Musiikkimuseossa, joka on asettanut vuotuiseksi kävijätavoitteekseen 100 000 vierasta. Yli 200 000 lunastetun kortin korkea käyttöaste tukee tavoitetta samoin kuin mittava ennakkokiinnostus museota kohtaan.

Musiikkimuseo Fame on auki joka päivä 12 tuntia aamuyhdeksästä iltayhdeksään. Museon on mahdollista varata myös yksityiskäyttöön. Paras tapa varmistaa sisäänpääsy on tarkistaa aukiolo museon juuri uudistetuilta verkkosivuilta osoitteessa fame.production.geniem.io. Verkkosivu-uudistuksen on toteuttanut Geniem.

LAAJA KUMPPANIVERKOSTO LUO VAHVAN JALUSTAN

Suomen kansallismuseon, Helsingin kaupunginmuseon ja Aalto-yliopiston keskeinen asema hankkeessa tuovat museoalan ja tieteen erityisosaamisen sisällön suunnitteluun ja toteutukseen. Musiikkimuseo Famen tuoreet sopimukset Gramexin ja Teoston kanssa varmistavat myös, että museon laajan sisällön tekijänoikeuksista huolehditaan ja niitä valvotaan asianmukaisesti.

Pääosin modernia kotimaista teknologiaa uudella tavalla yhdistelevä museokonsepti on rakennettu houkuttelemaan myös ulkomaalaisia vieraita. Samalla Fame on innovaatio-kokonaisuutena suomalainen vientituote.

Kansallismuseon ja Kaupunginmuseon ohella laaja kaupallinen kumppanikokonaisuus luo vahvan jalustan hankkeelle. Musiikkimuseo Famen pääyhteistyökumppanina toimii L-Fashion Group ja muina yhteistyökumppaneina Ravintola Fame / Kanresta sekä, Bauer Media, Bright, Cardu-mobiiliklubikortti, Clear Channel, Genelec, Geniem, Grano & Grano Diesel, Ilta-Sanomat, Lexia, Lippupiste, LähiTapiola, Made by Choice, Media Tailor, Myinfomonitor, OiOi, Original Sokos Hotel Tripla, Samsung, Securitas, Sponsor Insight, Taction Enterprises ja Teatime Research.

Yhteistyökumppaneiden lisäksi museolla on lukuisia myynti- ja palvelupartnereita, joista merkittävimmässä roolissa ovat Fantastico Productions, Singa ja TMG Events sekä Henkilöstöpartneri Vertico.