Yhdeksän uutta jäsentä valittu Suomen musiikin kunniagalleriaan!

Suomen musiikin kunniagalleriaan on lisätty yhdeksän uutta valovoimaista jäsentä: Hector, Kaija Koo, Toivo Kuula, Erik Lindström, Susanna Mälkki, Marion Rung, Jaakko Salo, J. Alfred Tanner ja Nils Aslak Valkeapää. Nämä ansioituneet tekijät ovat osa Suomen musiikin kunniagalleriaa, johon kuuluu tällä hetkellä 44 Suomen musiikin tekijää. Voit tutustua kaikkiin vuosien varrella valittuihin tästä.

Samalla uusimmat jäsenet esitellään Musiikkimuseo Famessa 23.3.2023 avautuvassa näyttelyssä. Näyttely uudistuu uusien valintojen myötä vuosittain ja joka vuosi nähtävillä on uniikit esittelyt uusien kunniagallerian jäsenten urasta ja elämästä. Mukana on myös paljon kuvia, videoita ja musiikkia valituilta artisteilta. Tänä vuonna näyttelyssä voit muun muassa nähdä alkuperäiset Ranskalaiset korot ja Marionin euroviisuedustusasun tai kuulla viideltä saamelaisartistilta, mitä Nils-Aslak Valkeapää on heille merkinnyt.

Suomen musiikin kunniagalleria on kansainvälisesti ainutlaatuinen ylirajaisuudessaan, sillä siihen pääsee mukaan kaikkien musiikinlajien huippuja kapellimestareista räppäreihin, hevibändeistä kansanmusiikkiyhtyeisiin ja sinfonikoista iskelmänikkareihin. Suomen musiikin kunniagallerian uudet jäsenet valitsee komitea, jonka puheenjohtajana on toiminut ministeri Lauri Tarasti ja jäseninä mm. Suomen Kansallisooppera, Helsingin Musiikkitalo, Suomen Säveltäjät, Muusikkojen liitto, Gramex, Teosto, Suomen kansallismuseo, Helsingin kaupunginmuseo, Tampere-talo, Sibeliusmuseo ja Sulasol.

Kuva Marion Rungista: Markku Lepola, Museovirasto