Ylioppilaskunnan Laulajat valittu Suomen musiikin kunniagalleriaan 2024

Ensimmäinen nimi julki tulevan vuoden uusista kunniagalleriajäsenistä

Suomen musiikin kunniagalleria karttuu jälleen vuonna 2024 uusilla jäsenillä. Meillä on ilo ja kunnia julkistaa Ylioppilaskunnan Laulajien olevan yksi uusista jäsenistä. Maineikas ja pitkäperinteinen kuoro vastaanotti kunnian tänään sunnuntaina loppuunmyydyssä konsertissaan Temppeliaukion kirkossa. Ylioppilaskunnan Laulajat on Suomen vanhin suomenkielinen kuoro, ja samalla se on tunnetuin mieskuoro ja kansallinen instituutio.

140-vuotiaan kuoron toiminnan pääosassa on aina ollut korkeatasoinen musiikki, sekä rakastetut kuoroklassikot että uuden kokeilu. YL vaalii perinteitään ja tunnetaan mukanaolostaan lukuisten kansallisten juhlapäivien vietossa. Kuoromusiikin totutusta muotista osataan kuitenkin myös poiketa.

Alkuvaiheessa YL halusi osoittaa, että korkeatasoinen suomenkielinen mieskuorotaide oli mahdollista. Kuoro kantaesitti merkittävän osan muun muassa Jean Sibeliuksen, Toivo Kuulan ja Leevi Madetojan mieskuoroteoksista. YL tunnetaan yhä edelleen Sibeliuksen musiikin lähettiläänä.

Sittemmin konsertointi ulkomailla ja levytykset ovat tehneet YL:stä tunnetun ja tunnustetun mieskuoron myös maailmalla. Levyistään YL on saanut kansainvälisiä palkintoja ja ehdokkuuksia.

Jäsenvalintojen takana Suomen musiikkiorganisaatioista koostuva valintakomitea

Valinnat Suomen musiikin kunniagallerian jäsenistä tekee valintakomitea, jossa edustettuina ovat Suomen eri musiikkialan organisaatiot, kuten Teosto, Muusikkojen liitto, Sibelius-Akatemia ja Gramex. Valintakomitean puheenjohtajana on vuodesta 2018 saakka ollut ministeri Lauri Tarasti.

Suomen musiikin kunniagalleriaan valitut jäsenet edustavat oman alansa huippuja laajasti eri musiikin lajeista. Mukaan mahtuu niin iskelmätähtiä, taidemusiikin säveltäjiä, metallibändejä kuin sanoittajamestareita. Vuoteen 2023 mennessä Suomen musiikin kunniagalleriaan on valittu 44 jäsentä. Voit tutustua jo valittuihin jäseniin tarkemmin osoitteessa musiikkimuseofame.fi/kunniagalleria.

Kunniagalleriaan valitut esillä Musiikkimuseo Famen päänäyttelyssä

Musiikkimuseo Fame esittelee vuosittain uudistuvassa päänäyttelyssään aina Suomen musiikin kunniagalleriaan uusimpina valitut musiikin legendat. Ylioppilaskunnan Laulajat nähdään Fameen 15.3.2024 avautuvassa näyttelyssä yhdessä muiden talven ja alkukevään mittaa julkistettavien nimien kanssa. 3.3.2024 saakka voit tutustua tänä vuonna kunniagalleriaan lisättyihin jäseniin.

Musiikkimuseo Fame onnittelee Ylioppilaskunnan Laulajia valinnasta Suomen musiikin kunniagalleriaan!

Kuoron kuva: Aittakuru / YL, yl.fi/pressi.