Ville Maljan intiimit henkilökuvat suomalaisen musiikkikentän tekijöistä tiivistyvät Musiikkimuseo Famen näyttelyksi Laulavat ikonit. Vaihtuva näyttely on nähtävillä museossa 23.3.-29.10.2023.

Kuvissa nähdään mm. Ismo Alanko, Mariska, Eino Grön, Anna Eriksson, Vilma Jää ja kymmeniä muita maamme eturivin artisteja, sekä vaikuttavia tekijöitä marginaalista.

Johnny Cashin keskisormi. Patti Smithin valkoinen paita, mustat henkselit ja olan yli heitetty takki – koko artisti voi kiteytyä muotokuvaan. Valokuva kommentoi, rakentaa ja uudistaa kollektiivista muistiamme. Valokuva voi olla imarteleva ja kannustava, ja se voi olla julma ja tahditon. Se on pysäytetty hetki – laukaus, joka voi yhtä hyvin synnyttää kuin tappaa.

Yleensä taiteilijamuotokuvat imartelevat kohteitaan, mutta Laulavat ikonit -sarjassa koko kansan tuntemia henkilöhahmoja tarkastellaan myös kriittisesti. Kuvat ovat perinteisiä dokumentaristisia otoksia viimeistellympiä ja poikkeavat näin kuvajournalistisen kaanonin perinteestä, mutta näyttelykokonaisuuden suurin voima piilee läsnäolossa: Ville Malja on kuvannut näyttelykokonaisuuteen valittuja artisteja pitkään ja hartaasti.

Ville Malja on palkittu helsinkiläinen valokuvaaja. Hänen kuvistaan välittyy läsnäolo, aitous ja elämän kauneus. Viimeiset 15 vuotta Malja on toiminut freelance-valokuvaajana sekä muusikkona Lapko- ja Dallas Kalevala -yhtyeissä. Tällä hetkellä hän kiertää maailmaa Moon Shot -orkesterin laulajana.